Ple municipal
CiU i ERC critiquen la visita del conseller d’Educació a l’institut
Els grups municipals de CiU i ERC van criticar la visita del conseller Ernest Maragall a l’Institut de l’Alt Foix del 16 de novembre, en la qual el titular d’Educació va garantir que l’edifici estarà construït abans de l’inici del curs 2012-13. El grup de CiU en solitari, i amb el vot de qualitat de l’alcalde, també va aprovar una ampliació del pressupost municipal per un import de 171.845 euros (25,6 milions de pessetes), de forma que els comptes de l’Ajuntament d’aquest 2010 hauran arribat als 453.1294,18 euros (753,9 milions de pessetes).
CiU i ERC van ser contundents en la crítica contra la visita del conseller d’Educació a Sant Martí. La regidora d’ERC, Gemma Soárez, que va intervenir en el torn de precs i preguntes, va lamentar els problemes “de protocol” originats per aquesta visita i també va retreure, com a mare “indignada”, que el conseller no hagués visitat l’escola Jaume Balmes, pendent d’ampliació i va censurar la utilització “electoral” de la visita.
L’alcalde, Ramon Carbó, va explicar que havia rebut una trucada avisant-lo de la visita de Maragall a l'institut –el regidor d’ERC Manel Romanos va dir més tard que havia estat ell qui havia informat Carbó. L’alcalde va trucar al departament d’Educació, que va informar que el conseller feia la visita a títol privat. Segons Carbó, va instar el conseller a no anar a l’institut si no passava per l’Ajuntament com a acte de cortesia institucional. L’alcalde va lamentar la falta de respecte institucional de no tenir en compte l'Ajuntament, tot i que després va ser convidat a fer la visita a l'institut.
El portaveu del PSC, Pere Tort, malgrat l'intent de l’alcalde de no donar-li la paraula, va intervenir replicant les crítiques de l’alcalde al respecte institucional i recordant que, en els sis anys que CiU governa en solitari, mai no ha convidat cap representant del govern de la Generalitat. Segons Tort, el grup martinenc del PSC va tenir oportunitat de convidar el conseller i fer que s'entrevistés amb membres de l'AMPA i la direcció de l'institut, amb la finalitat de conversar sobre la construcció de l'institut. Tort va acusar l'alcalde de Sant Martí d’haver amenaçat de “muntar un cristo" si el conseller hi anava.
Manel Romanos, per la seva banda, va recordar també que ni en la inauguració de la restauració de l'església i ni en la del local de la gent gran “no es va actuar bé”, ja que l’alcalde es va negar a convidar cap representant de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona, que havien finançat la major part dels projectes. Ramon Carbó va contestar que “el protocol és molt clar” pel que fa a les visites dels membres del govern als municipis, i que havia estat decisió seva qui convidava i qui no, als actes inaugurals.
El grup de CiU ha suplementat el pressupost municipal de 2010 amb una partida addicional de 171.845 euros, després de descomptar 16.487,20 euros per la retallada salarial del 5 per cent imposada pel decret del govern espanyol contra la crisi econòmica. El punt va ser aprovat amb el vot de qualitat de l’alcalde, ja que el regidor Francesc Puche no va poder assistir a la sessió per problemes de salut, i tant el PSC com ERC hi van votar en contra.
ERC va avalar l’oposició, en contrast amb l’abstenció que mantenia en aquest punt altres vegades, per les decisions urbanístiques "poc encertades" de l'equip de govern i el "denominador comú" d'anar contra veïns que consideren que se'ls afecta en allò que és just davant la previsió d’incrementar en 20.000 euros la partida de despeses de Cultura i de 30.000 euros la partida de despeses jurídiques.
Ramon Carbó va defensar el canvi pressupostari per la necessitat d’atendre diverses partides “que anaven justes”, així com també per la reparació dels camins del municipi, malmesos pels passats aiguats, en la qual l’Ajuntament invertirà uns 80.000 euros.
No va ser fins a l’apartat de precs i preguntes que l’alcalde va donar més dades i va precisar que l’Ajuntament feia unes despeses en sonorització i decoració d’una carrossa utilitzada per una comparsa de carnaval martinenca que passarà a propietat municipal, i “actes” que s'han hagut de suplementar, així com el retorn del crèdit per finançar el magatzem municipal. L’alcalde va desqualificar les crítiques de l’oposició afirmant que l’Ajuntament té encara un romanent de 50.000 euros i que “amb aquest números, està fora de lloc posar en dubte la gestió”. El PSC va aprofitar aquesta explicació de Carbó per lamentar que, amb tant de romanent, el grup de CiU no hagués tingut un tracte diferent a les contribucions especials del carrer de Lluís Companys.
Tots els grups municipals van donar suport per unanimitat a dues mocions contra la suspensió cautelar per part del TSJC de diversos articles del reglaments de l'Ajuntament de Barcelona i de la Diputació de Lleida que estableixen l’ús preferent del català i de suport als alcaldes imputats per la Fiscalia de Medi Ambient per abocaments d'aigües residuals. Ramon Carbó va aprofitar aquesta moció per tornar a atacar el cos d’Agents Forestals.
Ordre del dia del ple ordinari del 25 de novembre de 2010
1.- Aprovació de l'acta del ple de 3 de novembre de 2010.
2.- Resolucions de l'alcaldia.
3.- Modificació del pressupost municipal 5/2010.
4.- Moció de CiU sobre l'ús preferent del català a l'administració.
5.- Moció de CiU de suport a alcaldes d'Avinyonet, Subirats i Castellet i la Gornal imputats per la Fiscalia de Medi Ambient per abocaments d'aigües residuals.
6.- Precs i preguntes.
|