L’Equip de Govern convoca la premsa comarcal per fer balanç del primer any de legislatura
Amb el desig de fer una valoració de la gestió municipal del primer any de legislatura
i d’anunciar els projectes futurs pels propers anys, l’Equip de Govern de l’Ajuntament martinenc va convocar la premsa comarcal i local per informar de totes aquestes qüestions.
Ramon Carbó, acompanyat dels regidors Domingo Colet, Francesc Puche i del futur regidor Josep Oliveras van reunir els responsables dels mitjans informatius a l’esplanada del Castell per oferir-los una vista general del poble indicant les principals obres que s’estan duent a terme. “Fins ara hem crescut, ja ha passat l’època de créixer i ara toca dotar de serveis el municipi”, deia l’alcalde.
El sector de la zona escolar i habitatges protegits, que està ara en plena fase urbanitzadora, compten en acabar-se durant l’estiu i per la tardor iniciar la construcció del nou institut, “si la Generalitat compleix la paraula”, deia l’alcalde, així com els habitatges. La zona també anirà equipada amb una plaça i un gran parc, utilitzable com a aparcament en esdeveniments especials, així com una rotonda a la carretera per accedir a tot el recinte escolar i residencial. Quant a la construcció d’habitatges a la zona, es contemplen tres blocs de 28 pisos cada un, un bloc serà d’habitatge de protecció oficial i els altres dos de renda lliure, amb superfícies de 80 m2 i locals comercials als baixos per a “crear vida de barri”. La resta de la zona d’habitatge constarà de 70 cases adossades. Ramon Carbó informava que s’havien rebut 151 preinscripcions per l’habitatge social, 121 del municipi i 30 de forans. Dins del bloc d’habitatge protegit hi haurà un pis que serà titular de l’Ajuntament per a recursos d’acollida, depenent de serveis socials, i un local per a usos culturals. El conjunt d’aquesta gran àrea, que un cop acabada acollirà els serveis escolars i esportius, juntament amb una zona residencial, configuren, deia l’alcalde, “l’obra de més envergadura i de major importància que ha fet mai Sant Martí a la seva història”.
Una altra zona en construcció és l’anomenat Sector 7 on només s’hi podran edificar 50 cases, adossades i aïllades, amb una rotonda també a la carretera per enllaçar les entrades a la zona i al cementiri i que està pendent del corresponent permís per poder començar a treballar a la carretera. A primera línia de la carretera aniran dos vials de vivendes adossades i a la part alta xalets en solars de 400 m2. Una zona dissenyada per “aturar la massificació, que és la filosofia del nou POUM”, afirma el batlle.
La Zona Industrial de la Serra de Dalt és un altre lloc urbanitzat amb la construcció de diverses naus industrials, la majoria ja ocupades, amb la voluntat de potenciar la indústria. Hi ha la previsió de construir-ne dues més i també hi ha indicis que es vol ampliar la zona industrial.
Dins la zona s’hi està realitzant una obra important com és la construcció d’un magatzem municipal que tindrà una superfície de 1.000 m2, estarà compost de 4 mòduls, divisibles si convingués, i amb un altell d’uns 400 m2. Explicava l’alcalde que aquest magatzem serà utilitzat per guardar el material de la brigada municipal i estarà dotat de taller i vestuari. També hi cabrien els vehicles de l’ADF, si bé encara està per decidir, i fins i tot podria servir per guardar-hi material d’algunes entitats. Una obra important i necessària que servirà per concentrar tot el patrimoni de l’Ajuntament, ja que ara està dispers per un munt de petits locals, alguns d’ells de lloguer que es podran abandonar i d’altres propis que es podran rehabilitar per a usos socials o culturals. Un projecte que s’està estudiant és la possibilitat de posar la teulada de tot el magatzem com a superfície de plaques solars, cedint l’espai superior a una empresa perquè faci l’inversió i pagui un lloguer a l’Ajuntament.
La rehabilitació de l’antic Ajuntament està previst que s’acabi a finals d’estiu. Actualment, està en la fase d’instal·lació de l’ascensor i en l’estudi dels pressupostos de mobiliari. Aquest edifici permetrà ubicar en el primer pis de 200 m2 un casal d’avis i en el segon un espai per a activitats de motricitat, uns serveis que gestionaran els propis avis. La planta baixa serà, segons Carbó, per a Sarroca Ràdio i la Comissió de Festes amb dues sales polivalents per a ús d’altres entitats que ho necessitin. Sarroca Ràdio comptarà amb dos locutoris i ja té instal·lada l’antena a sobre de l’edifici. Després caldrà posar-la en marxa “estudiant la viabilitat de què l’exploti una empresa”. L’alcalde destacava el valor de dotar el poble d’un casal d’avis ja que fins ara la tercera edat del municipi era bàsicament de perfil pagès que seguia vivint a les masies i desenvolupava un paper d’ajuda en les tasques de la unitat familiar, però actualment, amb el desenvolupament social del sector industrial i dels serveis, el perfil del jubilat ha canviat substancialment, fent necessaris aquests llocs de trobada per a la gent gran. La rehabilitació d’aquest edifici ha estat “un projecte complicat”, afirmava, que ha disparat els costos inicials ja que s’han hagut de renovar les bigues i refonamentar els baixos, dues circumstàncies no previstes en el projecte inicial. A la pregunta d’un periodista comarcal de com és que no es posin els avis a la planta baixa, Carbó responia que era per raons de no complir l’alçada legalment reglamentària.
Sobre l’ampliació de l’ambulatori, explicava l’alcalde que s’han fet dos despatxos més, un per a un segon metge i l’altre per a un pediatra que de moment encara no visita ja que no n’hi ha de disponibles. També s’ha ampliat la plantilla amb algunes hores d’infermera i una administrativa, aquesta a càrrec de l’Ajuntament. Aquesta ampliació ha permès reforçar el servei atenent al públic, a més de tots els matins, durant dues tardes a la setmana, dilluns i dimarts.
Un altra zona on s’està treballant és el barri de la Roca, una obra força dificultosa, deia l’alcalde, que amb el carrer de les Valls, recentment acabat, i el camí de l’Església, actualment en obres, es completarà la urbanització de tot l’entorn de la Roca. Queda pendent el soterrament dels cables d’electricitat i telefonia, ja preparats als carrers amb tubs al subsòl, però les companyies es fan esperar molt. Aprofitant les escales que inicien el Camí Equipat de les Valls, l’alcalde explicava que l’Ajuntament subvencionava al Club Excursionista Sarroca perquè tingués cura del seu manteniment, i sobre la Via Ferrada afirmava que hi havia dificultats amb el propietari però “hi estem negociant”.
En el torn de projectes pel futur explicava que s’ha sol·licitat pel PUOS –Pla Únic d’Obres i Serveis de la Generalitat- subvencions per a diverses obres com les clavegueres dels Hostalets, l’asfalt de la carretera de la Bleda a Sant Martí, l’arranjament del conjunt de l’església. Obres que no rebran subvenció fins el bienni 2010-2011, ja que pel 2008-2009 no li ha estat assignat cap partida a l’Ajuntament martinenc. L’alcalde aprofitava aquest fet per dir que l’Ajuntament havia presentat una al·legació per queixar-se que aquest sistema de distribuir les subvencions no permetia fer les inversions a temps, desvirtuant el compliment amb els processos electorals.
Un altre projecte és el sanejament de la xarxa d’aigües, que s’ha demanat subvenció a la Xarxa de Municipis de la Diputació de Barcelona, de la mateixa manera que per l’asfaltatge de camins rurals. Ramon Carbó reconeixia que la xarxa d’aigües municipal tenia forces problemes ja que sols s’aprofita el 40 % dels cabdals captats, amb una xarxa vella i extensa, en mal estat i que circula pel mig dels camps privats, el que dificulta el seu manteniment i renovació. “Tenim aigua força i bona, el que falla són les instal·lacions”. Això va portar a l’Equip de Govern a encarregar a l’empresa CASSA, concessionària del servei, a realitzar un Pla Director de l’Aigua en el que contempla les intervencions necessàries per a resoldre el problema en un calendari de 20 anys. Nova canonada, per camins i marges, nou dipòsit i estacions de bombeig amb un pressupost de 1,7 milions d’euros pels 20 anys, que en aquest exercici caldrà invertir 350.000 euros per les intervencions més urgents, que es finançaran amb 24.000 euros que l’empresa CASSA aportarà del que havia d’invertir en el Pla Director compromès en les clàusules de concessió del servei, amb el cànon que l’Ajuntament cobra per l’aigua, amb 12.000 euros de les arques municipals i amb la subvenció que espera rebre de la Diputació. Aquest projecte imprescindible obliga a l’Equip de Govern, segons paraules de l’alcalde, a renunciar al punt programàtic del cobriment de la piscina, per bé que a finals de la legislatura podrien plantejar-se començar a encarregar el projecte.
Un cop fetes les visites de les obres, se celebrava una roda de premsa a la sala de plens de l’Ajuntament on Ramon Carbó ressaltava l’èxit de l’Escola Esportiva Municipal amb una elevada participació de 180 usuaris entre esport infantil, juvenil i adults, psicomotricitat, gimnàstica per a la gent gran... gestionat pel Consell Esportiu de l’Alt Penedès. També destacava la bona acollida del nou camp de futbol amb gespa que està molt sol·licitat per tota la comarca, així com ha animat als veterans de la Unió Esportiva Martinenca a tornar a practicar el futbol. Tot un complex esportiu “que funciona a tope de gent, ocupat des de 5 de la tarda fins a les 11 de la nit”.
Un altre fet que l’alcalde va voler destacar és la implantació de festes al carrer, com a eina per a “promocionar la convivència del poble, el tret fonamental d’aquesta legislatura i de l’anterior”. “A Sant Martí en els últims 10 anys hem crescut amb uns 500 habitants, joves vinguts de l’àrea metropolitana, de Vilafranca i de la comarca”. “Cal potenciar la vida associativa i cultural perquè la nova gent es vinculi, cal crear caliu de poble”. Per aquest motiu, l’Ajuntament està primant les subvencions a les entitats que organitzin activitats que generin vida social i cultural.
Finalment, els periodistes comarcals es van interessar per la dimissió i el relleu del regidor de Joventut, Festes i Turisme, afirmant l’alcalde que Natàlia Vilella havia plegat per raons estrictament de salut i que el nou regidor, Josep Oliveras, assumiria la mateixes responsabilitats, sense cap canvi en el cartipàs municipal. I sobre les declaracions de Convergència Democràtica de Catalunya reclamant més pes específic de la seva formació dins del govern municipal, Ramon Carbó afirmava que en aquell moment no “qualificava la nota de CDC ja que no estava allí com a home de partit sinó com a representant institucional”. “Que a Sant Martí hi ha dos partits que funcionen de manera autònoma coordinats per un comitè d’enllaç que havia consensuat la llista electoral”. Que actualment en l’equip de CiU a l’Ajuntament hi havia 2 regidors d’UDC, 2 de CDC i 2 independents i els acords es prenien la majoria per unanimitat i quan no hi havia consens, “ja que som un partit plural amb diferents opinions, es discuteix, es debat i es vota democràticament i l’opinió majoritària l’assumeix l’equip de govern en el seu conjunt”. “Les decisions les prenen els membres de l’equip de govern, un grup de persones per tirar endavant un projecte, deixant a banda el carnet”. “Tinc bones relacions amb Convergència, amb Unió i amb els independents”, acabava sentenciant l’alcalde.
Un balanç del primer any de legislatura, segons l’equip de govern, del tot positiu... oblidant-se, però, d’esmentar els problemes que té pendents sobre la taula: urbanització de la Bleda, el POUM, zona industrial de la Serra de Baix, contenciosos, institut i col·legi...
El Martinet, Associació d'Informació i Divulgació Cultural de Sant Martí Sarroca