Sant Joan de Lledó, Les Cantarelles, Creu de can Barceló,Puig Pedregós i can Grau
Diumenge 9 de novembre, sortida a les 9 del matí des del Parc de la Pau de Sant Martí.
Aquesta caminada seguirà diversos camins fins arribar a l’extrem sud-oest del municipi martinenc. Gran part d’aquests camins de la passejada són antics camins de carro, vies d’unió entre diferents pobles, i altres, camins de ferradura, els que van fins els camps de conreu, i també carrerades per on passava el bestiar en busca d’altres pastures. La tipologia dels camins és molt diversa però, simplificant els termes, podríem dir que la caminada passarà per aquests tres tipus de camins i que l’objectiu és pujar a Puig Pedregós, una petita muntanya a molt poca distància d’on hi ha la creu de can Barceló, a 477 metres d’alçada.
El recorregut. La sortida serà des del Parc de la Pau de Sant Martí per anar a trobar el camí que ens conduirà fins a l’Ermita de Sant Joan de Lledó. Aquest primer tram de camí és el que abans era un camí de carro, unia Sant Martí Sarroca i Torrelles de Foix i continuava fins a Pontons, en direcció a muntanya, i fins a Vilafranca, en direcció oposada.
La caminada passarà per davant la masia de can Vallès de la Riera, per arribar fins al barri de les Cantarelles, en l’extrem oest del municipi on es toca amb el de Torrelles de Foix. Arribats aquest punt, esmorzarem a la Font d’Antorra que es troba al peu del camí, amagada al marge i que disposa d’una aixeta per l’estalvi d’aigua.
A partir d’aquesta parada s’agafaran camins que passen per dins de la muntanya i de conreus, els camins de ferradura, que ens portaran a la Creu de can Barceló després de passar per davant de la masia centenària que du aquest mateix nom, can Barceló. Arribats aquí, només ens quedaran uns pocs metres per arribar al punt més alt de l’excursió, el Turó de Puig Pedregós, a 477 metres sobre el nivell del Mar, i que s’hi arriba després de pujar per un suau i estret corriol al cap de 10 minuts. La vista des d’aquí dalt ens mostra un gran massa forestal, de pins majoritàriament que ondulen sobre un munt de petites muntanyes o turonets. Molt proper a aquest indret hi conflueixen les terres de 4 municipis: el de Torrelles de Foix, Castellví de la Marca, Montmell i Sant Martí Sarroca.
A partir d’aquesta visita al turó, que també és conegut com a Puig de Barceló, començarà el camí de retorn que en gran part és de baixada. En primer lloc s’agafa el camí en direcció a can Grau, que és una carrerada, camí de pas pel bestiar de pastura. És o era la Carrerada de Santa Coloma a Cunit, passava per can Soler de Roset (Pontons), Torrelles i la Creu de can Barceló (Sant Martí Sarroca). Una altra variant de la carrerada passa per davant de can Grau, aquesta en direcció a Romaní i can Lleó. Però, el nostre camí de retorn, des de can Grau, passa per l’antiga masia en ruïnes de Mas Marroquí, i baixant pel bosc es creuarà la riera de Pontons per la zona de la Font de la Casa Gran i després el camí ens deixarà novament davant de l’Ermita de Sant Joan de Lledó, i en un tres i no res serem de nou al Parc de la Pau de Sant Martí.
Com sempre, es recomana anar ben calçat, portar aigua i esmorzar i aquesta vegada pantalons gruixuts, per evitar les rascades dels matolls baixos a la pujada a la muntanya de Puig Pedregós o de Barceló. L’hora d’arribada serà a dos quarts de dues del migdia.
Antiga masia de can Barceló
El Martinet, Associació d'Informació i Divulgació Cultural de Sant Martí Sarroca